Aby uczcić Narodowy Dzień Szefa - dzień przeznaczony dla pracowników na okazanie uznania swoim szefom - Perkbox przeprowadził ankietę wśród 2 000 pracowników w Wielkiej Brytanii, aby sprawdzić, którzy fikcyjni menedżerowie są najlepsi.

Narodowy Dzień Szefa to dobry pretekst dla nas wszystkich jako liderów, aby zatrzymać się i zastanowić nad naszą własną wydajnością - tą dobrą, tą złą i tą brzydką. Na przykład, czy poprosiliśmy naszych podwładnych o informacje zwrotne na temat naszych własnych osiągnięć jako menedżerów? A co z przeznaczeniem czasu na rozwój naszych własnych umiejętności menedżerskich?

Aby pomóc Ci zacząć, nasze badania ujawniły trzy rzeczy, których możemy się nauczyć od fikcyjnych menedżerów. Dowiedzmy się, co to za rzeczy!

1. Znajdź styl zarządzania, który pasuje do Twoich pracowników

Nasze badania wykazały, że naturalnie poszczególni pracownicy preferują różne style zarządzania - tzn. podejście typu "jeden rozmiar dla wszystkich" nie będzie najbardziej efektywne. Jednak okazało się również, które style są najbardziej popularne wśród pracowników.

W szczególności, preferowane przez pracowników brytyjskich podejście do zarządzania to podejście "konsultacyjne", w którym pokłada się zaufanie w pracownikach, a kierownictwo aktywnie poszukuje ich opinii. Został on wybrany jako preferowany styl przez 57% pracowników. Na drugim miejscu (30% głosów) uplasował się styl leseferystyczny - podejście, w którym menedżerowie pełnią rolę mentorów, a nie liderów.

Jednak poza "popularnością", kluczem do sukcesu w znalezieniu stylu zarządzania, który sprawdzi się w przypadku Twoich pracowników, jest analiza kultury organizacyjnej Twojej firmy. Jeśli na przykład pracujesz w branży kreatywnej, gdzie godziny pracy są elastyczne i panuje atmosfera autonomii, bardziej odpowiednie może być podejście leseferystyczne. Dla porównania, styl konsultacyjny może być idealny dla kultury, w której "zespół" ma pierwszeństwo przed "jednostką".

Rozważenie kultury w ten sposób jest ważne, w przeciwnym razie ryzykujesz wystąpienie problemów w przyszłości, takich jak niższa produktywność, wyższy wskaźnik rotacji i niska jakość pracy, ponieważ pracownicy nie będą zmotywowani lub zaangażowani w Twoje podejście do zarządzania.

2. Komunikacja jest tak samo ważna jak zawsze

Badania wykazały również, że aż dwie trzecie (70%) pracowników uważa, że umiejętności komunikacyjne są "bardzo ważne". Tylko 1% uważa, że są one "zupełnie nieważne" - możemy zatem stwierdzić, że dla wielu brytyjskich pracowników komunikacja jest tak samo ważna, jak zawsze.

Jednak w dzisiejszym, pełnym technologii miejscu pracy, liderzy mogą mieć trudności z utrzymaniem równowagi pomiędzy zbyt małą lub zbyt dużą komunikacją. Dzięki narzędziom takim jak Slack, możliwe jest natychmiastowe rozmawianie z pracownikiem po drugiej stronie biura bez odchodzenia od biurka. W teorii brzmi to świetnie, ale taka technologia stworzyła również problem przeładowania informacyjnego, w wyniku którego ta sama wiadomość jest wysyłana kilka razy na różnych platformach - co zwiększa ryzyko nieporozumień. Jeśli chodzi o komunikację, najlepiej jest utrzymywać ją w uporządkowanej formie, ale również zachować prostotę.

Bądź wyrozumiały dla niepowodzeń

Najlepsi liderzy wykazują empatię i zrozumienie dla niepowodzeń, co może pomóc wyjaśnić, dlaczego Pani Honey, fikcyjna liderka z filmu Matilda, była bardzo popularna wśród zatrudnionych Brytyjczyków. Wybrano ją jako najbardziej wyrozumiałą dla niepowodzeń w porównaniu z "M" (James Bond), Jessicą Pearson (Suits) i Mirandą Priestly (Devil Wears Prada).

Aby lepiej zrozumieć porażkę jako lider, dlaczego nie zmienić swojego procesu myślowego na taki, który postrzega porażkę jako okazję dla Ciebie i Twoich pracowników do nauki i szybszego rozwoju. Mamy naturalną skłonność do unikania porażek za wszelką cenę - w rzeczywistości jednak porażka prowadzi do głębszej autorefleksji, która nie przychodzi wraz z sukcesem. Prowadzi nas również do nabrania odporności, umiejętności, która przyniesie nam wiele korzyści w trakcie naszej kariery zawodowej.

Przyjęcie takiego podejścia sprawi, że staniesz się lepszym menedżerem i liderem, ponieważ będziesz w stanie wczuć się w sytuację swoich pracowników i zrozumieć, co czują, kiedy sprawy nie idą zgodnie z oczekiwaniami. Pomoże to również stworzyć środowisko bezpieczeństwa psychologicznego, w którym ludzie czują, że mogą testować nowe rzeczy i uczyć się na ich podstawie. Najlepsze jest to, że w efekcie końcowym może to mieć pozytywny wpływ na wyniki Twojej firmy.

Tak więc mamy trzy rzeczy, których możemy się nauczyć od fikcyjnych menedżerów w ten Narodowy Dzień Szefa! Nie tylko to, ale możesz również nauczyć się czegoś od swoich pracowników, komunikując się z nimi na temat Twojego stylu zarządzania.

Jak powiedział kiedyś pewien mądry człowiek: "Ucząc, będziesz nauczał, a ucząc, będziesz się uczył".

O autorze: Ed Ellis, jest dyrektorem ds. gotowości organizacyjnej w Perkbox.

Podziel się tym wpisem:

Share on LinkedInShare on TwitterUdostępnij na FacebookuUdostępnij na WhatsAppUdostępnij na Email