Dowody anegdotyczne wskazują, że wielu rekruterów i menedżerów ds. zatrudnienia poświęca mniej niż 30 sekund na pierwsze czytanie. Czy sekcja Podsumowanie lub Profil pomoże Twojemu CV się przebić?
Słyszałem wiele opinii zarówno za, jak i przeciw umieszczaniu sekcji Podsumowanie lub Profil na początku życiorysu. Niektórzy rekruterzy twierdzą, że ignorują je, ponieważ są to zwykle puszyste, matczyne stwierdzenia, które nie wnoszą do dokumentu żadnej prawdziwej treści. W większości przypadków zgodziłbym się z tym, ponieważ Podsumowanie jest często raczej nijaką, ogólną sekcją zawierającą raczej zmęczony, nadużywany język życiorysu.
Z drugiej strony, jeśli dobrze napisane, podsumowanie (osobiście wolę nazywać je profilem) może być potężnym sposobem na przyciągnięcie uwagi czytelnika i odróżnienie się od innych kandydatów. To powinno pomóc w utrzymaniu wysokiego "współczynnika trafienia", który przetrwa zazwyczaj brutalnie krótki pierwszy etap selekcji.
Istnieje wiele dobrych materiałów na temat tego, co podsumowanie powinno zawierać - twarde umiejętności, umiejętności miękkie, zakres i głębokość doświadczenia, tło branżowe, kluczowe atuty, i tak dalej. Nie ma z tym żadnego argumentu, ale jeśli nie jesteś ostrożny, może skończyć się na tym, że podsumowanie będzie wyglądało trochę generycznie, tak jak u innych osób z podobnym doświadczeniem. Wszystko to prowadzi do reakcji "ho-hum" od docelowego czytelnika i realnej możliwości, że założą, że reszta życiorysu jest mało interesująca i przeczytają go tylko pobieżnie.
Więc co możesz zrobić, aby je złapać i utrzymać?
Weź przykład z książki profesjonalnych marketerów i stwórz wyraziste, zróżnicowane oświadczenie o marce, które jasno wyrazi Twoją propozycję wartości w nie więcej niż dwóch linijkach.
Pomyśl o znanych markach. Copywriterzy błyskawicznie przekazują główne przesłanie marki i jej główne atrybuty. Wiedzą, że na billboardzie, w reklamie w czasopiśmie lub w telewizji mają tylko kilka sekund - w niektórych przypadkach mniej niż sekundę - aby przyciągnąć i utrzymać uwagę użytkownika.
A gdybyś tak samo podszedł do pierwszych dwóch linijek swojego CV?
Poświęć trochę czasu na zastanowienie się, co tak naprawdę wyróżnia Cię od innych. Być może masz więcej materiału do wykorzystania, niż Ci się wydaje.
Pracuj nad spleceniem tych kluczowych informacji w 2-liniowe oświadczenie, które jasno wskaże, w jaki sposób wniesiesz wartość dodaną w nowej roli i organizacji. Przygotuj się na kilkukrotne redagowanie, edytowanie i ponowne pisanie - warto.
Wypatruj kolejnego wpisu, w którym postaram się pokazać kilka przykładów nijakich i mocnych 2-liniowych propozycji wartości.
Powiązane: Co powinieneś wiedzieć o pisaniu CV.